Ibland kan en pedagog inte äta glass utan att tänka på jobbet eller hur en sagopåse kan bli till


För någon månad sedan åt vi glass på ett trevligt glasscafé, familjen och jag. Min glass smakade underbart. Dessutom var den pyntad med en fin liten palm i plast. Nästan genast gick min pedagog-hjärna igång:

Den skulle man kunna ha som konkret material till den där ramsan om “fem små apor satt i en palm och reta´ krokodilen…“Vad är det för plast i den? Hmm, giftfri förskola…Men barnen ska ju inte ha den att leka med eller smaka på. Jo, till en sagopåse borde det går bra! Måste bara fixa apor och en krokodil…

Lite så är det ganska ofta och jag tror att många som arbetar med barn känner igen sig. Sedan är det ju inte alltid som man verkligen hinner med att göra något av de där idéerna man får av att se ett glass-pynt, en tom chokladask, dragkedjan i en trasig jacka, den tomma petflaskan…Men den här gången blev det faktiskt ett knyte med material till den där ramsan om aporna i palmen, tydligt kopplad med målen i förskolans nya läroplan, Lpfö- 18.

Trevlig helg!

__